2008/11/15

Ce se intampla, doctore?

For the English version of this article click here.

Argentina, Australia, Brazilia, Canada, China, Franta, Germania, India, Indonezia, Italia, Japonia, Mexic, Rusia, Arabia Saudita, Africa de Sud, Coreea de Sud, Turcia, Marea Britanie, Statele Unite si Uniunea Europeana fac parte din G20 si detin 85% din economia lumii. Liderii acestora (inca nu stiu cum sa le numesc si o sa explic confuzia la final) s-au intalnit la Washington sa puna lumea la cale. Sincer, nu am fost acolo si nu pricep exact de ce s-au intalnit. Ori se tem sa spuna ca s-au intalnit sa vada cum iesim din criza financiara si din foamea care ne paste, ori nu asta e scopul intalnirii lor. Ori nu am citit eu articolele care trebuie.

De cateva zile citesc articole despre acest summit si imi dau seama ca "situatiunea" e mult prea complexa pentru mine si chiar si pentru cei care s-au intalnit. Tarile vest-europene au convocat intalnirea si vor standarde si mai multa strictete. SUA a acceptat intalnirea si vrea in continuare piata libera si crede in capitalism. China comunista are banii si economia ei e inca infloritoare. Brazilia si alte "emerging economies", care pot da bani, vor mai multa putere in FMI si World Bank si vin cu ideea "geniala" la care, daaaah, nu s-a gandit nimeni pana acum: in toiul globalizarii, avem nevoie de o miscare la fel de globala pentru a iesi din criza. Deci nu va mai jucati cu lopatica, fiecare separat, in nisipul lui si ganditi global pentru tot Pamantul asta. Ok. Inteles. Discutat.

Si cu noi cum ramane? Nici concluziile nu le-am inteles. Dupa o intalnire similara din '44 (la care au participat 44 de tari, nu 20 de puteri!!!) lucrurile au fost mult mai clare, iar rezultatele concrete: s-a infiintat UN, FMI, World Bank, planul Marshall, iar economiile au crescut ca niste feti-frumosi. Dupa intalnirea din aceste zile, cele 20 de puteri s-au hotarat sa readuca lumea pe valul cresterii economice (poftim??? atat???) si sa faca un nou "trade deal" in cateva saptamani (cand? cine? ce? de ce? cum?).

Daca dupa aceeasi intalnire din '44 lumea a inceput sa creada cu adevarat in acei lideri si in planurile lor, dupa summitul de acum, eu (voi?) nu cred nimic si in nimeni. Mai tare ma inspaimant. Piata financiara, dar si viata de zi cu zi, in mintea mea, se bazeaza pe incredere si mutualitate. Astea au cam disparut si sunt greu de refacut la orice nivel. Arunc cuvinte, idei, imi pare rau, dar nu am nici o solutie decat sa incerc sa ma "incred" in cei care ar putea gasi o solutie. Astept.

Si iata aici si confuzia mea de inceput: printre puteri apar mentionate separat de UE, asa cum poate ati observat si voi deja, Franta, Germania, Italia si Marea Britanie. Fac parte din UE tarile astea, nu? Sau au iesit si nu mi-au spus mie? Deci cand pe jos, cand in caruta? Cam ciudata atitudine cand vrei sau cel putin declari ca vrei sa creezi o Europa puternica si unita, ca de aia se cheama Uniune!

2 comments:

Anonymous said...

Eu am momente când nu mai urmăresc ştirile. Ăsta s-a întâmplat să fie unu din ele.

Beudean said...

No, si eu amu' ce sa fac?:)) Sa dau timpul inapoi? Macar te-am informat eu si n-ai pierdut nimic. ;)